UNIVERSALA VIVO LIGO

Daŭropovo, sendependeco, memsubteno, memsufiĉo, alternativaj energifontoj kaj rimedoj, scienco k tekniko - ties studoj, riserĉo kaj praktika uzo. Riserĉo pri la
Produktado kaj uzo de la alternativaj energioj per memfaraj metodoj. Naturkuracado kaj sana vivstilo. Uzado de la korekta Internacia Lingvo - Esperanto.

UNIVERSALA VIVO LIGO
Loko de la sinesprimo sen "Politika Korekteco".
Ĉiu
j formoj de la "politika korekteco" estas - kaj ĉiam estos - senkompromise deĵetataj ĉi tie

Korespondon bonvolu direkti al la adreso:
esperioster@gmail.com
(nepre aldonu "al la praktiko" en la temo de la mesaĝo, alie, ĝi povos perdiĝi).

Aug 12, 2008

Teĥniko kaj scienco en Esperanto

Scienca kaj Teĥnika Esperanto Biblioteko estas atingebla - jam de ioma tempo - senpage per interreto. Ĝi estas unu el inter plej bonaj ideoj en la Esperanto movado, laŭ mia modesta opinio. Bonvolu iri al la adreso: http://www.eventoj.hu/steb/ por vizit tiun ĉi interesegan lokon.
Frukto de laboro de la "Eventoj", tiu ĉi hungara movada Esperanto bulteno, iam papere eldonita sed nun tute interreta ento kaj retejo, Eventoj prezentas gamon da atingeblaj nun en Esperanto eldonaĵoj teĥnikaj, ĝeneralsciencaj kaj meĥanikaj. Mi alte rekomendas tiun ĉi lokon al ĉiuj geamikoj kiuj bezonas trovi iujn terminarojn sciencajn kaj/aŭ teknologiajn. Ne ĉiuj branĉoj estas prezentitaj, sed danke al la strukturo de Esperanto, tio ĉi kio atingeblas jam nun, plej verŝjne devus sufiĉi por plimulto de la bezonoj.

Aug 5, 2008

Triangulo de Amo en Kristo

Tradukita artikolo originale publikita en retejo de unu el inter liberaj, sendenominaciaj Hejmaj Eklezioj kiuj praktikas Kristanan Amon laŭ la laika, popola Teologio de Libereco. Ĝi estas la teologio de Kristana amo kaj rajto de la homo al la sperto kaj kundivido de la la amo, kaj feliĉo enkadre de la plej natura Templo de Dio, la per Li mem kreita Templo de la Homa Korpo kaj Menso en kiu Li ĉeestas. Ili kredas ke samlonge kiel longe ĝi nek damaĝigas, nek minacas nek lezas iel aliajn homojn, la spirita amo kunligita kun la sperto de la amo fizika reprezentas la plej validajn kaj gravajn, la plej sanktajn formoj de la glorado de Dio kaj preĝon al Dio enhavigita en la Templo de ĉies Korpo. La Komunio kun Dio enkadre de la hejmeklezio estas principe, la kundivido de la bazaj: nutraĵo, amo vesto, distro kaj restadejo kiuj formas la fundamentan kvinopon da plej bazaj bezonoj de ĉiu homo sendepende de ĉiuj ajn faktoroj fizikaj kaj spiritaj.

Amaj Trianguloj Enkadre de la Kristana Eklezio
Kiam la viro kaj virino kune ununiĝis en la ama kaj sankta edzeco, ili povas trovi foje ke ilia reciproka amo elverŝiĝas ankaŭ eksteren de tiu ilia rilato, aŭ ili povas ankaŭ trovi ke aliaj homoj estas allogataj al ilia reciproka ĝojo, delico kaj pasieco kiujn ili disradias ĉirkaŭen. En tiaj situacioj, povas okazi la deziro, aŭ oportuneco, por envolvi trian individuon en ilia rilato - por formi la Triangulon de Amo. Ĉu tio ĉi estas tento al la peko aŭ vokado al la pli altnivela, Spirita Amo? La respondo ne estas klara en ĉiuj situacioj. Ni do devas turni nin al la Skriboj por la gvido.
Ĉu la Kristana Triangulo de Amo estas Ebla?
La ebleco de la Triangulo de Amo, aŭ "me'nage a trois", alvenigas al la Kristanoj du ĉefajn problemojn por solvi, ili estas la homoseksualismo kaj la adulto. Multe estis jam dirite pri Bibliaj prohibicioj kontraŭ ambaŭ tiuj sintenoj, sed oni devas pririgardi tiun ĉi situacion zorgeme kaj singarde en la konteksto de tio ĉi kiel tiuj reguloj aplikeblas. Ni unue pritraktu la problemon de homoseksualismo, tia kia ĝi aplikeblus en la kazo de la Ama Triangulo. Oni ĝenerale scias ke en pluraj lokoj en la Sanktaj Skriboj, la same en la Malnova kiel la Nova Testamentoj, la Biblio malpermasas homoseksualajn (samseksamorulajn) aktojn inter la viroj. Kvankam du viroj havantaj la seksrilaton dum la sama temo kun unu virino povas havi neniun ekstere videblan homoseksualan kontakton inter si, la akto mem de la interdivido inter si de unu virino kaj komuna ĉeesto dum okazo de la seksa situacio tamen estas erotika en la samseksamora senco kaj sugestas implicitan samseksamoron (homoseksualismon), cetere, la same kiel ankaŭ allason de la tento eksperimenti tie kiel oni normale nek rajtas nek oni devus. Tial, ni sentas ke estas plej bone por la seksparo eviti alporton de alia viro al tiu ĉi vivbildo.

Tre multe da homoj tendencas kredi ke biblia prohibicio kontrau la vira homoseksualismo inkludas ankaŭ la seksrilaton inter virinoj - lesbanismo aŭ virina biseksamismo. Tamen, tio ĉi estas kontestebla konkludo, ĉar ja Biblio fakte faras tre malmulte da mencio, aŭ eĉ tute ne mencias, pri la virinoj koncerne al tiu ĉi temo. K kaj ĉar la Biblio - ĉu ni ŝatas tion aŭ ne - ofte prezentas diferencajn standardojn koncerne virojn kaj virinojn en la seksaj rilatoj kaj ties seksaj roloj, ni do kredas ke la lesbanismo ne povas esti vidata per la Skriboj en la sama lumo kiel vira homoseksualismo.


Unu elĉerpaĵo el Biblio kiu estas ofte citata kiel tiu kondamnanta la virinan samseksamemon estas trovebla en la Novtestamenta Libro de la: (Romanoj 1:26-27): "Tial Dio fordonis ilin al degradantaj pasioj: ĉar iliaj virinoj interŝanĝis sian naturan uzon por tio ĉi kio estas kontraŭ la naturo. Kaj la same ankaŭ viroj forlasas naturan uzon de la virinoj kaj volupte ekardintaj per la dezirego unuj al la aliaj, viroj kun la viroj faras tion kio estas la malĉastaĵo...") La noto pri la virinoj irantaj "kontrau la naturo" estas plej ofte interpretata paroli pri la virinoj voluptantaj pri aliaj inoj. Ni tamen kredas ke tio ĉi pri kio St. Paŭlo referas kiam paroli pri la virinoj irantaj "kontraŭ la naturo" ne estas la ina samseksamo per si mem, sed prefere la transformo de ties seksaj roloj, kio iras kontrau la natura ordo establita per Dio, kontraŭnatura, uzurpa transpreno de la rolo, vira.

Evidente, tio ĉi estas grava rilate al problemo de la virina samseksamo ĉar multaj lesbaninoj alprenas la virajn rolojn kaj sintenojn, adoptas virajn vestojn kaj manieraĵojn, kaj ludas viran rolon en siaj rilatoj kun aliaj virinoj. Virinoj kiuj apartenas al tiu ĉi kategorio (nomataj, lesboj, "butch" aŭ "bullydikes") envere grave elpaŝas "kontraŭ la naturo" koncerne sian sekson kaj seksecon.

Samtempe tamen, ekzistas multaj inoj engaĝintaj en lesbaninaj, biseksaj rilatoj kiuj retenas sian tradician femininan rolon kaj sintenojn (inter aliaj ili estas nomataj la, ŝminkaj lesbaninoj, "lipstick lesbians"). Ĉar ne ekzistas iu specifa prohibicio kontraŭ lesbanina seksrilato, tiel longe kiel tiuj inoj tenas sin enkadre de la limoj de la feminina rolo tia kia ĝi estas rekomendita al ili per la Skriboj, kaj subiĝas al autoritato de la viroj en siaj vivoj, ni pensas ke ĝi estas permesebla. Evidente tamen, tio ĉi jam estus jam alia afero se iliaj edzoj aŭ patroj protestus tion.

Ĉu la Triangulo de Amo Estas Adulto?

Tio gvidas rekten al la subjekto de adulta peko, kaj tio ĉi ĉu la inaj biseksaj seksrilatoj devus en tiu ĉi kunteksto esti konsiderataj la adulto. Tio ĉi estas ankorau unu alia biblia "grizkolora tereno" ĉar en la Skriboj kaj enkadre de la tuta biblia leĝaro, adulto estas ĉiam reprezentata kiel peka seksa interrilato inter la viro kaj la virino, kaj pli eĉ specife, inter viro k edzino de alia viro. La Libro de Nombroj 5, priskribas detale la procedon de la juĝo kaj la puno de la virino pro la adulto, la procedo kiu povas esti iniciita per edzo de la virino se lia edzino "erarvagas kaj estas nefidela al li, kaj (iu) viro havas kun ŝi seksrilaton." aŭ "Se la spirito de ĵaluzo eniras (en la edzon) kaj li estas ĵaluza pri sia edzino kiam ŝi malĉastigis sin, aŭ se la spirito de ĵaluzo eniras lin kaj li estas ĵaluza pro sia edzino kiam ŝi ne malĉastigis sin." (Nombroj 5:12-14) Do, ĉar edza ĵaluzo povas esti vekita sendepende de tio ĉi ĉu lia edzino fakte havis aŭ ne havis la seksrilaton kun alia viro, ĝi estas tutklara ĉi tie ke ĝi tute ne estas fakto mem de la eksteredzeca seksrilato kiu plej gravas en tiu ĉi kazo, sed la edza sento de malbonago kontraŭ liaj rajtoj. Do sekve, la lesbaninaj aktivecoj de edzino, eĉ se ne troviĝi enkadre de la bibliaj parametroj pri tio ĉi kion la Biblio difinas esti la adulta sinteno, povus tamen esti konsiderata la adulto se ĝi kaŭzas edzon de la virino senti la ĵaluzon pro ĝi.

Evidente, tre multe da heteroseksaj viroj - se eĉ ne la plimulto - pli ol senti sin esti minacitaj per la lesbanina seksrilato, estas per ĝi fakte fascinitaj, kaj en tiu ĉi kazo, komuna esploro de edzina sekseco kune kun alia virino povus servi fakte por eĉ pli proksime kunligi unu kun la alia tiun ĉi geedzparon. Tamen, en tiu ĉi situacio ni devas demandi nin kiu grado de la partopreno estas ĝusta por la viro, kaj kiel li devus konduti sin por ne adulti kontraŭ sia edzino. Tio ĉi estas fakte tre gliteska deklivo, sed se ni apogos nin je la Skriboj, ni povas establi certajn gvidliniojn pri tio ĉi kio estas allasebla.

La Malnova Testamento estas plena de referoj al bibliaj viroj, tiaj kiel Salomono, Davido, kaj aliaj, kiuj ne nur havis plurajn edzinojn, sed eĉ tutajn haremojn da konkubinoj al sia dispono. Hodiaŭ, la prakikado de poligamio (unu viro havanta plurajn edzinojn) estas kontrauleĝa en plimulto de lokoj. Kvankam ni povas agnoski poligamion en la principo, ni devas rekoni, agnoski kaj honori la unugradecon kaj la primaran leĝvalidecon de la geedziĝa ligilo inter unu edzo kaj unu edzino. Kiam ajn tamen la tria parto (persono) estas enkondukita en tiun ĉi religi-socian situacion, ĝi devas servi nur por subteni, plinutrigi, apogi kaj plifortigi la ekzistantan jam geedziĝan nodon inter tiuj du individuoj. Tiel do, se la venigo en la geedzajn interrilatojn de alia virino minacus iu ajn maniere subfosi la interrilatojn de tiu ĉi edzo kaj edzino, oni devus neniel insisti pri kontinuo de tia Triangula Amrilato.

Ludante laŭ la Diaj Reguloj.

Se tamen el la alia vidpunkto, la geedziĝinta paro sentas ke ilia interrilato povus esti plriĉiĝinta pro establo de amanta envolviĝo kun alia virino, tiam, pro la respekto por geedziĝo de la alia geedzparo kaj estimo al iuj ajn geedzaj kunligoj de la alia virino, ili devas persite toleri kaj atenti certajn limojn kaj kondiĉojn, kiel:

(1) Por eviti maldecon de vira homoseksualismo, heteroseksa paro devus neniel envolviĝi, sub iu ajn kondiĉo, en la Ama Triangulo kun alia viro.
(2) Ambaŭ virinoj envolvitaj en la Triangulo de Amo devas havi volon reteni siajn tradiciajn femininajn rolojn (i.a. neniel kaj neniam alpreni maskulinan aspekton aŭ sintenojn, samgrade ene de, kiel ankaŭ ekster de la dormoĉambro) kaj agnoski la viron kiel la gvidanto en tiu ĉi rilato.
(3) Se lesbanina sekspartnerino de la edzino estas ne-edziĝinta, povas esti permesebla ke la edzo havu kun ŝi seksajn interrilatojn, sed nur kun la permeso de sia edzino.
(4) Se lesbanina sekspartnerino de la edzino estas senedza, sed la edzino ne volas ke ŝi havu rilatojn kun alia virino, ŝia edzo devus tion ĉi respekti.
(5) Se la lesbanina sekspartnerino de la edzino estas edziĝinta, ŝia edzo devus ne havi kontraŭsentojn pri tiu rilato.
(6) Se lesbanino seksapartnerino de la edzino estas edziĝinta, la edzo devus haltiĝi de seksrilatoj kun ŝi, kaj devus fari ĉiujn penojn por kontroli siajn fantaziojn pri ŝi. Li devus koncentri siajn atentojn je sia propra edzino.

La plej lasta kazo estas la plej malfacila por la edzo, ĉar li devas ne nur haltigi sin de havo de la seksrilato kun la alia, edziĝinta, virino en la ama triangulo, por eviti la pekon de la adulto por ili ambaŭ, sed li devas ankau halitiĝi eĉ de havo de la amoraj, voluptaj pensoj pri ŝi, pro tio ĉi kion Mateo diras al ni en sia (Libro de Mateo 5:25): "Sed mi diras al vi, iu ajn kiu eĉ rigardas al la virino kun volupto en sia okulo jam faris la adulton kun ŝi en sia koro". En tiu ĉi situacio, estas rekomendinde ke por eviti la tenton, ili ambaŭ, kaj la edzo kaj la edzina ina partnerino fokusu siajn atentojn kaj amon je la edzino en la triangulo. Se la edzo trovas esti,tro malfacila kontroli siajn pensojn kaj fantaziadojn pri la alia virino, povas esti helpa la konscio pri la senco de tiu citaĵo, kiu signifas ke se oni faras iun agon en oniaj pensoj, ĝi estas la some signifa kiel fari ĝin en la realeco. Se la viro imagas havi seksrilaton kun la edziĝinta virino, do envere, li jam faris adulton en sia koro. Anstataŭ, ni konsilus al tiu ĉi viro ke li imagu ke tiu ĉi sama edziĝinta virino havas seksrilaton kun lia edzino; tiel, per forigo de si mem el tiu bildo, li prezentas sin en senriproĉa lumo. Se en la dubo, edziĝinta viro farus egalbone aplikante la saman principon en ĉiu ajn alia situacio envolvanta amtriangulon kun sia edzino kaj alia virino.

En la konkludo, ni sentas ke la Kristana Ama Triangulo estas morale akceptebla se ĝi plenumas la jenajn kondiĉojn: Ĝi devas konsisti el unu viro kaj du virinoj, el inter kiuj ĉiuj agnoskas kaj subtenas seksajn rolojn ĝustajn por la viroj kaj virinoj en kaj ekster de la dormoĉambro. Ĉiuj geedziĝintaj membroj de la amtriangulo devas konsenti je tiu aranĝo kaj devas ankau havi la konsentojn de siaj geedzoj. Kaj fine, la celo de tia interrilato devas esti tio ĉi ĉefe ke ĝi fine plifortigu ekzistajn jam geedzajn ligilojn inter la edzo kaj edzino kaj allasu al ĉiuj el inter tiuj ĉi tri gepartneroj la kunan interdividadon kaj kunan celebradon de ilia Amo de Dio (en la Templo de la Homa Koro)

Jul 31, 2008

Ĵus estiĝis la Esperlando Babilejo

Antaŭ kelkaj horoj aperis la plej nova aldonaĵo al Esperlando, Ĝi estas la Esperlando Babilejo al kiu oni kore invitas ĉiujn. Ĝi estas alternativa loko por ĉiuj kiu kredas ke aliloke, kien ili ĝis nun frekventadas, iĝis pro iuj kauzoj iom "tro dense" aŭ pro iu kauzo malkomforte, kaj por ĉiuj ŝatantoj de la ideo kaj celaro de Esperlando. Esperlando Babilejo celas ĉefe temojn alternativajn, pri ĉiuj alernativoj, speciale tamen uzado, fontoj kaj rimedoj de la alternativaj energioj, alternativa kuracado, ktp. Bonvenon al ĉiuj interesiĝantoj. Jen la adreso: http://www.network54.com/Chat/131237

Post fini vian babiladon, vi povas facile reveni al Esperlando ĉefpaĝo ĉar alklako al la ligilo "eliru" redirektas rekten al la ĉefpaĝo de Esperlando.

Jul 17, 2008

Favorataĵo Iĝis Malplej Favorata, Kial?

Per Elektito
Firefox Ne Plu Valoras Atenton.
Jam de ioma tempo mi rimarkis ke mia favorata retkrozilo Mozilla Firefox iĝas pli kaj pli malbona. Elŝutinte en mian komputilon la plej novan version de "Firefox 3" mi bedaŭrinde devis konstati ke tiu ĉi retkrozilo iĝis la plej malbona el inter tri kiujn mi uzis.

Nun mi uzas nur du, ĉar en la atako de malofta ĉe mi furiozo mi forviŝis Firefox. Estas rimarkinde kaj certe pripenside, kial ĉiu nova versio de tiu ĉi ja iam plej bona retkrozio ŝajnas esti pli kaj pli malbona kun ĉiu pli nova versio, kaj ne fidebla por uzi en iu ajn serioza krozado kaj interreta laboro.

Tiel: Nun, la plej bona ŝajnas esti Opera. Internet Explorer, funkcias plej bone el inter ĉiuj, kvankam tro malrapide en komparo kun aliaj, Crazy Browser, ŝajnas esti ankaŭ tre bona.

Firefox 3 - la plaj nova versio de tiu ĉi retkrozilo - rompis la sesiojn plurfoje dum uzado kaj vere furiozigis min jam kelkfoje pro tio. Ĝi ne plu valoras atenton. Certe almenaŭ ĝis la momento kiam la konstruantoj re-komencos havi iom da respekto al la nerva sistemo de siaj klientoj....

Jul 16, 2008

Pola Parko de la Mondo

Jen la artikolo kiel sekvo de antaŭtaga mencio pri Esperanto en la plej populara pollingva portalo Wirtualna Polska - Virtuala Pollando. Ĉi tiu traduko estas nur parto de tuto kaj ne inkludas fotojn kaj podkastan enhavon kiujn vi povas spekti kaj aŭdi en Esperanto ĉe la jena adreso: http://polskajestfajna.wp.pl/wid,10142808,kat,1017939,title,Saluton-la-suno-brilas---mowia-malborscy-esperantysci,wiadomosc.html?ticaid=163ea Bonvolu selekti duan podkaston ikonon de supre, inter la teksto, por trafi Esperanto enhavon. La unua estas pollingva.



Saluton, la suno brilas! - parolas malborkaj esperantistoj

Ĉe malantaŭo de la strato, 17 Marca, inter apartamentaj blokoj troviĝas la skvaro. En la jaro 2000 troviĝis tie nur la rubaĵo, kuŝis forĵetaĵoj, malnovaj kanapoj kaj mebloj. Grupo de malborkaj esperantistoj kun apogo de la loka urbestraro purigis la placon. Oni forveturigis de tie kvar tirĉarojn plenajn de la rubaĵo kaj plantis la unuan arbon - la kverkon. Tiel ĉe la Zamenhof Placo (antaŭa Hanki Sawikiej) ekestis la Parko de la Mondo nomata ankaŭ per la loĝantaro de la urbo la skvaro de esperantistoj., tra kiu gvidis nin S-ro Edward Kozyra kun siaj geamikoj.

La Parko de la Mondo ne estas la vera skvaro. La fundon kaj funkciadon prilumas la ideo kiu estas priskribita sur la ligna tabulo: Famkonataj homoj kiuj vizitas malborkon (inter aliaj, lalŭreatoj de la Nobelpremio, eŭrodeputitoj, ministroj, diplomatoj, parlamentanoj, politikuloj, verkantoj, artistoj, homoj de la kulturo kaj scienco, komercistoj...) esperantistoj aŭ la homoj kiuj subtenas la ideon de interkompreniĝo kaj la komuna lingvo kreita per la elstara Polo - Ludwik Zamenhof, plantos ĉi tie, sur la skvaro, la "Esperanto" arbon kaj malkovros solene la ŝtonon en la nomo de sia lando aŭ urbo - ekestos la unika "PARKO DE LA MONDO" Tio ĉi estos nia kontribuo en la verko de proksimiĝado inter la nacioj en la pligrandigita Eŭropa Unio. La diraĵo: Esperanto - la dua lingvo por ĉiuj, sed por ĉiu la sama" - espereble iĝos la fakto jam en la unuigita Eŭropo, kaj sekve en tuta la mondo.

Ĉiu plantado de la nova abo estas ligita kun loa ludprezentoj de la lokaj malborkaj ensembloj, kociew-aj grupoj (nomitaj tiel post la etna regino Kociewie), kaj fojfoje ankaŭ de la cigana ensemblo, dank' kiu al kunlaboro kun la knabinoj el Pelpin kantas ankaŭ la kantojn en la Esperanto lingvo. Antaŭ la plantitaj arboj (inter aliaj: kverkoj, akacioj, japanaj ginkoj) kuŝas ŝtonoj kun ties pola kaj esperanta nomo kaj la flago kaj nomo de la lando el kiu devenis la persono kiu plantis ĝin.

La Parkon de la Mondo vizitas homoj el tuta la mondo. Ĉe la fino de la lasta jaro, en Malbork okazis kopngreso de la esperantita jun kantiularo el tuta la mondo. En Majo alvenis el Poznan la fervojistoj-esperantistoj. Kiam en la jaro 2003 oni malkovris la tabulon dediĉitan al la plej maljuna pola esperantisto (konjektita kun la kongreseto de la familio Binnebesel), la aranĝon pliperfektigis la koncerto de la belgia esperantisto Molière Nduantoni Ngangu, kius pri la libereco. En la parko (kaj sur la roza taraso de la Kastelo) kreskas la transdonita kiel donaco per la Slovena urbo Maribor greftita ido de la plej malnova kulturita vito de la mondo. En la antaŭa jaro tiu ĉi ĵus plantita arbedo fruktis per 40 kilogramoj da vinberoj. Al Malbork ankaŭ ofte alvenas konfesantoj de la japana religio Oomoto. Preskaŭ ĉiuj ties konfesantoj (kaj ili nombras ĉirkaŭ 45 000) lernis esperanton, kaj Ludviko Zamenhof estas agnoskata per ili kiel unu el inter iliaj dioj.

Kion faris Zamnhof ke li trafis al la panteono de Oomoto? La partoprenantoj de tiu ĉi movado strebas al tio ĉi ke la mondo iĝu pli bela, kaj la homoj ivu en harmonio. La samo lumis al Zamenhof, kiam li en sia naskiĝurbo Bjalistok kreis la lingvon, per kiu je egalaj principoj povus interkompreniĝi loĝintaj tie Poloj, Judoj, Rusoj, Bjelarusoj, Germanoj kaj Litovanoj. Por li Esperanto estis nedisigeble konjektita kun la ideo de homaranismo - la strebado al la pura homeco kaj absoluta justeco kaj egaleco inter nacioj.

Ludwik Zamenhof skribis pri Esperanto:"Voĉ audiĝis alvoki homaron, ne al glavoj, ne la sangtempestoj, Ĝi esperon sanktan en kor' vekas, Al malpacoj homaj la pacon promesas"

Atingo de tiu ĉi idealo tute ne estis kaj plu ne estas tre malfacia. Laŭ "International Auxiliary Language Association (IALA)" post 20 horoj da studado de Esperanto mezkapabla studanto kapablas kompreni pli ol post 100 horoj da lacionoj de la franca aŭ germana lingvoj. Kaj kiam oni renkontas tiel simpatiajn homojn kiel la malborkaj esperantistoj, la volo lerni tiun ĉi internacian lingvon, eĉ pliiĝas.

Ania Czyżewska, Wirtualna Polska

Saluton, la suno brilas! - Witaj, słońce świeci! (pol.)
Esperantigis: Zbigniew Wybraniec

Jul 4, 2008

Eroso kaj Agapo

ZoundryDocument

Elĉerpaĵo el eseo publikita ĉe Esperlando. Nun legebla tie ankaŭ pole en ties pollingva versio

Eroso kaj Agapo - Kiel Diferencaj ili estas?

Philip Sherrard, eksa Asista Direktoro de la Brita Lernejo de Atheno, Lekciisto pri Historio de la Ortodoksa Eklezio ĉe la Londona Universitato, en sia libro, "Christianity and Eros", (la Kristaneco kaj Eroso") tuŝas la fakton ke granda distingo ne bezonas esti farata inter kristana amo inkludanta seksrilaton kaj la kristana amo ne-seksohava.

Ni tendencas diferencigi inter la amo de Dio kaj amo de unu persono al la alia - por diferencigi inter la Agapo kaj la Eroso - kaj vidi la duan (eroson) kiel prefere malnobliganta formo de la unua kaj indulgebla nur kontrau la elspezo el la unua. En la seksigita amo sakramenta tia distingo mankas (Sherrard, 1976:2).

Naskiĝinta en Kimrujo verkanto kaj Anglikana pastro, David Thomas, prezentas spiritan vidpunkton al la sekso ne malsimilan de tiu en certaj verkoj de David Brandt Berg. Thomas skribas en sia libro, ("Partners with God: A Celebration of Human Sexuality,") "Partneroj kun Dio: Celebrado de la Homa Sekceco" kiu servas kiel manlibro uzata dum la sesioj pri aprecado de la sekso,:

Se la sekso estas esprimo de la amo, do Kristanoj, eĉ pli ol aliaj homoj, devus alpreni ties specialan ŝaton. Malbonŝance, tio ĉi ne estas la kazo. Ni bezonas konstrui prefere la sintenojn kiuj faras nian seksemon esti pliriĉiga afero kun tiel granda belegeco kia ĝi ja estis intencita esti. Nia korpo ĝuste uzata estas miraklo de la kreo, la instrumento de la Amo, Ties ekspono povas esti glora psalmo de la glorigado de la saĝa kaj sentoplena, perceptiva Kreanto. Persono kiu tenas sian korpon sekse alerta kaj alĝustiĝinita al la pozitivaj, amaj pensoj kaj sian animon malfermita al la tuŝo de Dio estas en la simfonie samsenta akordo kun, ambaŭ, kaj la kreado kaj Dio mem. Nur tiuj ĉi kiuj komprenis principojn de la reciproka kunposediĝo sur la amo-vojo malkovris kvalitojn de la kreskado kiuj levigis iliajn rilatojn al la pordo de la Ĉielo mem.

En la vero, nia amoro estis intencita esti la celebrado de la vivo, de la ĝojo, de la kompato, de la karito, kaj de Dio. Nia seksemo estas kundivido en la kreado, desegnita por ni jam de la komenco mem de la mezurebla tempo. Ĉar ĝi estas de Dio, ĝi estas la plej bone plenumata kiam ĝi respegulas la naturon de Dio - en donado kaj zorgado, en prinutrado. En tiu ĉi spirito ni povas uzi nian seksemon por plenumi nian propran ekziston kaj pliriĉigi la eston de tiuj ĉi kies vivojn ni tuŝas. Kaj en la sama spirito, ni povas fari nian specialan, kristanan, amrilaton esti la ĝojoplena kaj erotika rigardeto al la Krea Dia Esto.

Ami kun donema malavareco kaj komprenemo signifas proklami pere de niaj korpoj la esencon de Kristo. Ĉu Jezuo havis aŭ ne havis seksrilatajn spertojn - pri kio eĉ sole sugesti sufiĉas al multaj piaj kristanoj por kaŭzi ĉe ili la apopleksion - mankas dubo en mia menso. Ankaŭ, ke Li pliigis alies percepton de ilia sekseco. Li ne senigis ilin de tiu ĉi donaco de Dio, Li suprenlevis ĝin (Thomas, 1986: 29, 33, 35,39,50,57,60,90).

Eĉ la "misiista pozicio" elfalas el favoro inter Kristanoj akorde al la "Janus Report". Kvardek procentoj da "tre religiaj" homoj partoprenintaj en la studo indikis ke ili konsentas, kaj eĉ forte konsentas, ke "larĝa varieco de seksaj teknikoj estas deva por maksimuma plezuro". Kaj inter 77% da "vere religiaj" kaj 84% da "religiaj" homoj indikis eĉ ke la "orala sekso" estas laŭ ili inter "tute bona ĝis, tre normala" (Janus, 1993: 244, 246, 254).

Ĉu la Seksa Pasio Povas Esti Uzata Por Revigligi Kristanajn Ekleziojn?

Eĉ la seksrilato povas transformigĝi je la servo (ministrado) al Dio, la favoro kiun unu faras al la alia (Rousseau kaj Gallagher, 1986: 47).

Plenaj de la pasio paroj da ge-uloj, kiuj iĝas transformitaj el fremduloj je intimuloj, helpas tutan la reston de ni, la fremduloj, ankaŭ iĝi intimuloj unuj al la aliaj. Ili faras tion farante la amon esti la kredeblaĵo, tiel ke oni povas kredi tion. Kiam ni jam ekkredas unu fojon, ni povas komenci vivi ĝin. Tiam ni ĉiuj, la fremduloj, komencas esti unu al la aliaj la intimuloj, kaj ni iĝas la eklezio (op. cit, 124).
Profesoro Rousseau kaj Patro Gallagher prezentis sian pozicion rilate al Kristana seksa sinesprimo kiu, se prenita nur unu ŝtupon pli for, post la kunteksto de la geedzeca sekrilato, proksime similas proponon de David Brandt Berg, pri la Dieca rolo kiun sekso povas ludi en allogado kaj venkado de animoj por la Regno de Dio.

Iuj paroĥoj elstaras per esti progresemo en sia liturgio, aliaj pro esti orientitaj direkten al socia justeco. Sed kio estus se paroĥo estu elstariĝanta per la pasio de siaj ge-ulaj paroj?

Se Katolikoj estus konataj ĉie pro sia seksa intimeco, ilia eklezio certe ne aspektus kiel nur unu inter multaj aliaj organizoj. Ĝi estus la lumo, klara en obskureco de la ordinaraj vivoj. Ties lumo brilus tiel intense antaŭ homoj ke la homoj kiuj neniam aŭdis pri profesia misiisto estus allogataj al ĝi - pro la ĝusta kaj prava, kaŭzo. Konvertitoj ne venas amase pro nia morala praveco aŭ organiza genio, sed ili tre certe kunvenus grege se ni montrus per niaj agoj la profunde enkarnigitan veron ke la homa sekseco estas vera kaj potenca vojo al la Sankteco. Kiam ni diras ke la sekso ne estas io malbona, tio ĉi estas tute permesebla en certaj cirkumstancoj, ni do prenas nur unu etan ŝtupeton en la ĝustan direkton. Oni bezonas proklami el tegmentopintoj de domoj ke la sekso estas sankta. La pasio de geulaj paroj estas parto de eklezia heredaĵo, la altege grandvalora perlo, la lumo kiu neniel devus esti kaŝata. (op. cit, 131).

Rosseau kaj Gallagher iras eĉ plu kun tiu ĉi vidpunkto dirante:

Nun imagu alian mondon, tian en kiu katolikaj paroj estus rimarkindaj pro sia pasio kaj intimeco, la pasio kiu transformus ilin en vivantajn simbolojn de la vivanta flamo de Dieca amo - La Divorto ŝajnus tiam esti grava rilate al ĉiutaga vivo simple nur pro tio ĉi ke ĝi ja estas grava. Homoj estus tiam amasiĝantaj kur-falante dum vetkuri por aliĝi al tia eklezio. Malmultaj homoj kiuj konas Jezuon, pridubas Lian bonecon. Tio ĉi kion tamen multaj pridubas estas Lia valideco rilate al ili mem kaj iliaj ĉiutagaj vivoj. Seksa amo estas centra en vivoj de plimulto da homoj, kaj tio ĉi kion ili kutime timas estas prohibicioj kaj inhibicioj pri la seksa amrilato. Sekve do, ilia entuziasmo por cetera mesaĝo malvarmiĝas. Se ni mem, kiuj scias la povon de la sekso por moligi korojn, estus tamen celebrantaj tiun ĉi donacon de Dio, la Divorto estus grava en la senco tre vera. Homoj estus allogataj al tia Eklezio kiel muŝoj al la mielo (op. cit, 133-134).

May 31, 2008

Germanoj persekutas sian Slavan malplimulton.

Elpoligis: Zbigniew Wybraniec
El unu el inter la plej grandaj polaj retejoj Wirtualna Polska www.wp.pl

Germanoj persekutas siajn Slavojn
PAP 07:13

Preskaŭ duono da milo de la Luzitanaj Serboj kaj iliaj subtenantoj manifestis en Berlino kontraŭ limigado de la financado de iliaj institucioj per la federacia registaro de Germanio kaj landaj registaroj de Brandenburgio kaj Saksonio, kiujn (de tre antikvaj pra-pra tempoj) enloĝas tiu ĉi, nun, plej malgranda el inter la Slavaj nacioj de Eŭropo.

La protestantoj - kies parto estis vestinta la tradiciajn Luzitanajn popolvestojn - trailis tra la aleo "Unter der Linden" ĝis la, Brandenburga Pordego. Ili portis siajn, blu-blank-ruĝajn, flagojn, kaj la flagopanelojn kaj panelojn kun surskriboj, ia. "Ni postulas honestan financadon", "finon al la mortiga malsatigado de Serbaj kulturaj havaĵoj" kaj ankaŭ "Ĉesu detruadon de la Serba kulturo"

Ĝi estas la unua tia manifestacio en la ĉefurbo de Germanio. Sendepende de ties rezulto ni ne subiĝos kaj ni plu batalos - diris prezidanto de la Asocio de la Luzitanaj Serboj "Domowina" Jan Nuk. Laŭ lia opinio, antaŭanoncataj per federacia registaro kaj registaroj de la asociaj landoj, financaj tranĉoj je la alteco de ,ĉrk. 1 mln da eŭroj povas gvidi al likvido de iu el inter tre malmultaj jam kulturaj Serbaj institucioj en Luzitanio.

Nuk aldonis ke se la federacia registaro ignoros tiun proteston, estas planataj pluaj agadoj en la defendo de tiu ĉi plej malgranda Slava nacio de Eŭropo. Luzitanoj volas ĝise iri kun siaj plendoj kaj problemoj tutvojen ĝis "Bundestag" mem, kaj se tio ĉi ankaŭ okazos senrezulta, ili turniĝos al siaj plej proksimaj najbaroj - Pollando kaj Ĉeĥio.

Ni jam preparis la memorandon, kiun ni dissendis al ĉiuj eŭropaj diplomataj reprezentataj en Berlin. Manko de kompreno pri niaj bezonoj estos la evidenta memkulpiĝo de la Germana registaro, kiu - ankaŭ pere de la medioj de amaskomunikado relaciantaj pri la demonstracio - respeguliĝos en tuta la Eŭropo - deklaris la prezidanto de "Domowina".

Laŭ la opinio de la ĉefredaktoro de la, eldonata en "Chociebuz-Cottbus", Serbluzitania semajngazeto "Nowy Casnik" Gregor Wieczorek, la demnstracio povas sukcesi. Luzitanoj ne demonstras, se ili vere ne devas. Tiu ĉi nia protesto estos tutcerte rimarkita, ankaŭ per la delegitoj al la federacia parlamento, el inter kiuj ne ĉiuj ja estas subtenantaj de la limigo de financado de la Serbaj institucioj - diris Wieczorek.

Apude de la plej granda organizo de la Luzitanaj Serboj (en Esperanto nomataj ankaŭ, Luzitanaj Sorboj) partoprenis anakŭ reprezentantoj de la antaŭ nelonge estiĝinta Serboluzitania Nacia Subtenantaro (Partio) - siglita kiel (SNP) en Esperanto. Tiu ĉi organizo iras kun siaj postuloj pluen ol "Domowina", kiu postulas retenon de financado el la buĝeto je la ĝisnuna nivelo - ĉrk. 16,4 mln eŭro. SNP volas tamen pligrandigon de la subteno ĝis la nivelo de 30 mln euro kaj anakaŭ postulas, ke la naciaj malplimultoj ricevu, ĉiuj po unu, lokojn el la havantaj pozicioj de la Federacia Respubliko de Germanio en la Eŭropa parlamento.

Ni ankaŭ volas havi, simile kiel la Dana malplimulto en "Schlezwik-Holschtyn, niajn reprezentantojn en parlamentoj de ĉiuj asociaj landoj - diris al la raportistoj Marek Chełchowski z el SNP.

Laŭ la prezidanto de "Domowina", en Germanio loĝas nuntempe ĉrk. 60 mil da Serboluzitanoj. Du trionoj el inter ili enloĝigas, Saksonion, limantan kun Pollando. En la federacia konstitucio estas enskribo, ke la Luzitana Serbo estas tiu ĉi kiu sentas sin tiu esti, kaj mankas iu devo de la registrado konfirmanta nombrojn de nia malplimulto - eksplikas Nuk. Li aldonas ke en la ĉiutaga vivo ĉrk, 25 mil da enloĝantoj de Saksonio kaj Brandenburgio komunikiĝas en la Luzitana Serba lingvo - tre simila al la Pola kaj Ĉeĥa lingvoj.

Plej vivaj estas la Serbaj tradicioj kaj organizoj en la ĉirkauaĵoj de Budziszyn (Bautzen) kaj Chroscica (Crostwitz). En tiu ĉi lasta loko funkcias, inter aliaj, la fundamenta lernejo, stratoj kaj institucioj havas dulingajn nomojn, kaj ĉrk. 80% da enloĝantoj uzas ĉiutage la lingvon de tiu ĉi malplimulto.

En Chroscica fortan influon havas ankaŭ la Katolika Eklezio. Eksa parohestro de tiea paroho, sac. Marcin Salowski substrekas ke, tra multaj jarcentoj lia nacio rezistis intensajn provojn de germanigo. Ni estis ĉi tie, ni estas, kaj ni estos. Eĉ jam, Martin Luter, decidis en la XVI-a jarcento ke, mankas bezono traduki la Sanktan Skribaĵon al la lingvo Luzitana, ĉar "tiu ĉi nacio pereos". Kiel tio ĉi videbas li eraris - li argumentas.

En Chroscica troviĝas ankaŭ nura sur la teritorio de Germanio monumento al la Polaj soldatoj, batalpereintoj dum la batalo apud Budziszyn en Aprilo de la 1945 jaro. Tiun ĉi lokon vizitis ankaŭ kardinalo Karol Wojtyla, antaŭ ol iĝi la papo. Li estis ĉi tie, ni kune preĝis ĉe la monumento al viaj soldatoj. Kiam kardinal Wojtyla estiĝis papo, en lia beno "urbi et orbi" aperis ankaŭ la Luzitana lingvo. Kaj ĝis nun ĝi tie estas - rimarkige indikis sac. Salowski. (ula).